TS-Kortteliajot 15.4.2012, Turku

Eilisen kisan jälkeen menimme Lietoon yöksi Veijulan matkailumajaan. Ihastuin paikkaan ehkä vähän liikaakiin. Majapaikka oli tilava paritalon puolikas jonne 5 henkinen tiimi mahtui hyvin. Nätit maisemat ja maantie avautui suoraan ovelta varsin kursuvan näköisenä. Voi siis olla että jos haluaa tehdä paon Helsingistä niin tuo saattaa olla se osoite minne voisin lähteä viikonlopuksi ajamaan maantien laitaa.

Aamulla tukeva aamupala ja kiireetön lähtö kisapaikalle jossa olimme klo 11.00. Aurinko paistoi ja ilma oli huomattavasti lämpimämpi kuin eilen, +7. Joukkueenjohtajien kokous klo 11.30 ja sen jälkeen mikään ei oikein mennyt putkeen.

En oikeastaan ehtinyt tehdä ennen miesten lähtöä muuta kuin juosta paikasta A paikkaan B, koota tavaraa ja huolehtia että homma toimii. Siirryimme oletetulle huoltoalueelle ja ehdin nähdä viimeisen kierroksen naisten kisasta, joten sekin meni nätisti ohi. Ihmettelimme missä kuskit ovat kun oletus oli se että lähtö lähtee sieltä mistä aiemminkin. Sitten äkkiä kaijuttimista kuuluikin että "Näin lähtö tapahtui" joten jouduimme totetamaan olleemme väärässä paikassa muutaman muunkin kanssa.

Siirryimme sille oikealle huolto alueelle ja sain kuskien omaisuutta itselleni ripotellen eri ihmisiltä joille olivat tavaraa luovuttaneet juuri ennen lähtöä.

Kortteli reitti ylitti kahdet sillat aurajoen yli ja reitillä pituutta vähän yli kilometri. Heti muodostui kolmen kuskin hatka joka ensin ajettiin kiinni mutta koko ajan oli kovaa yritystä. Varsinaien kunnon hatka taisi muodostua jossakin 10 kierroksen jälkeen ja pian se kasvoi 8 miehen vahvuiseksi.

Puolessa välissä kisaa pääsin huoltamaan Antti Leirimaata jonka kiekosta katkesi pinna. Uusi kiekko vaan alle ja kuski pääjoukkoon mukaan neutraali kierroksen jälkeen.

Pääjoukon ajo näytti omaan silmään laiskalta ja varsin saamattomalta ja niin siinä sitten kävi että 4 miehen vahvuinen hatka ajoi pääjoukon kierroksella kiinni ja koko pääjoukko poistettiin 47:llä kierroksella pois reitiltä kun kahtia mennyt alkuperäinen hatka jäi selvittelemään 8 parhaan ajajan järjestystä. Tiimin miehet kävivät ihan kivasti välillä kärjessä vetämässä, Mika Vilen oli kisan 13:sta ja samalla tiimin päivän paras kuski. Hiski M-18 sarjan kolmas, mutta siltikään mitään tähtisadetta päivä ei ollut. Pääjoukolle kilsoja kertyi 50 ja keskari oli 39 km/h joten hatka veti todella kovaa.

Missasin aivan täysin loppukirin kun lähdin tavarat kainalossa kohti autoa. Kuskit kun piti saada suihkuun ja sillä välin pakkailin auton valmiiksi että päästiin lähtemään kotia kohti.

Ja jotta päivän sähläys saldo olisi täydellinen niin Minulta tultiin kyselemään että missä Hiski on? Pitäisi olla palkintojen jaossa. Kaikille tuli yllätyksenä kolmas sija M-18 sarjassa joka siis ajaa eliten kanssa yhdessä, tulosten saaminen on välillä aikaa vievää hommaa kun eri sarjalaiset selotaan kamerakuvista. Hski lähti kipittämään palkintojen jakoon. Myöhemmin sitten selvisi ettei sille sarjalle edes jaeta mitään palkintoja joten vähän jäi tämäkin homma mysteeriksi.

Nyt alkaa hamottua mitä huoltajan / DS:n homma on. Aamuisin saa herätä todella aikaisin ja illalla venähtää melko pitkälle. Sen ajan mitä kuskit ovat pukeutumassa/veryttelemässä/kisaamassa/suihkussa on täynnä tohinaa ja aika meinaa loppua kesken sen kaiken tekemisessä. Tänään seistiin paikoillaan ja odotettiin josko huoltoa on tarvis mutta muuten kokoajan oli jotain pientä säätämistä eikä seinään tuijotteluun ollut kauheasti aikaa.

Antoisaa mutta rankkaa touhua! Paukut oli niin hyvin syöty että tänäänkin jää omat lenkkeilyt väliin. Ensi sunnuntaina seuraava kisa.

Ja ettei tää näkökulma mene liian yksitoikkoiseksi niin Hiski lupasi että voin tänne lisätä hänen näkökulmansa kisoihin, joten olkaapa hyvät:

"Turun kortteliajoissa tunnelma oli huikea jo ennen lähtöä. Katsojia oli paikalla todella paljon ja joka kohdassa rataa. Turun kaupunginjohtaja tosin kävi sähläämässä jotain maalialueella ja ajajat meinasivat paleltua kuoliaiksi. Lopulta porukka saatiin kuitenkin liikkeelle ja nyt tuomariauto veti onnistuneesti yhden neutraalikierroksen ja sitten kisa starttasi. Kovaa lähdettiin heti alussa ja hatka muodostui jo todella aikaisessa vaiheessa. Pääjoukko ei taaskaan ollut oikeen motivoitunut ajamaan hatkaa kiinni, mutta vauhtia pidettiin silti yllä. Pääjoukko venyi aivan nauhaksi useaan otteeseen ja pääjoukon hännässä oli todella tukalat oltavat. Kun 8 kierrosta oli jäljellä oli hatka jo niin lähellä pääjoukkoa, että pelotonille soitettiin kelloa viimeisen kierroksen merkiksi. Tämä pilasi tiimimme suunnitelman iskeä viisi kierrosta ennen maalia... No hirveä massakirihän siitä syntyi ja pääjoukon kirissä vahvimpia olivat Velociraptorit Salermo ja Kananen. Reitille jätetyt 8 kuskia jatkoivat vielä kamppailua voitosta. Roope Nurmi ajettiin vielä kierroksella kiinni ja muut tulivat maaliin yksi kerrallaan.Ensimmäisenä Länkenin Samuel Pökälä."

Mun ja Hiskin näkemys päivän tapahtumista saattaa olla hieman ristiriidassa mutta näinhän se menee elävässäkin elämässä että jokainen näkee tapahtumat omalla tavallaan :) Lisäsin muihinkin postauksiin Hiskin näkökulman joten hauskoja lukuhetkiä! 

Kommentit

Suositut tekstit