Lattomeri

Aamu seiskalta startattiin auto ja lähdettiin köröttelemään kohti Poria jonne saavuttiin 2 tuntia 30 minuuttia myöhemmin. Ikävä yllätys oli se että tiet olivat jäisiä sekä lumisia, itseasiassa jopa niinkin paljon että liu'uin pariin kertaan autolla ihan kunnolla, renkaat eivät olleeet parasta A-luokkaa.

Klo 11 joukkueenjohtajien kokous. Tuomaristo tuli yksimieliseen päätöseen siitä että lähtöä lykätään tunnilla sekä reittiä muutetaan ja lyhennetään. Uusi reitti oli Raumantietä n. 30 kilometriä kohti Raumaa ja siellä sitten kääntö ja takaisin. Annoimme Huoltoauto numeron 1 suosiolla kokeneelle TWD-Länkenin DS:lle ja itse sain numeron 2.

Startti kello 13. Tiet sulia ja kuivia, edes kura ei roiskunut. Viivalla tiimistä Mika, Mikael ja Hiski. Paukusta liikkelle ja heti kävi selväksi että nyt tulee jännä kisa. Heti muodostui hatka ja siellä oli yksi TWD:n kuski, yksi Tuulin ja yksi UP:n. Voimakasta sivaria ja ruuhkaisa pääsiäisliikenne. Huoltoautojen takana oli iso letka autoja jotka ohittelivat meitä ja pääjoukkoa todella villisti. Äksiöniä oli siis kokoajan johtuen isosta tiestä. Pääsin hyvin jyvälle Pertun opastaessa ja seuratessani TWD:n dirikan toimia lähi etäisyydeltä sekä kuunnellessa radio liikennettä.

Kun kisaa oli ajettu kolmasosa, irtiotto oli jossakin minuutin päässä ja sitten irtosikin takaa-ajo porukka ja pääkoukko meni aivan kappaleiksi. Takaa-ajoon pääsi pari TWD:n ukkoa, Koilskun ja Kätän mies ja meidän Mikael Myllymäki. Siis autolla äkkiä takaa-ajavan porukan perään ja pääjoukon rippeet jäivät selän taakse.

Kääntöpaikalla mennessä pääjoukko oli saanut itsensä kasaan ja alkoi jo lähestyä Mikaelin porukkaa. Mikael veti vahvasti eikä saanut juurikaan apuja TWD:n miehiltä jotka tyytyivät peesaamaan oman miehen ollessa hatkassa. Oli jo todella lähellä ettei pääjoukko vetänyt takaa-ajajia kiinni mutta hommaa sekoittamaan tuli ohittelevat autot joiden taakse pääjoukko sitten jäi ja taakaa-aajavat miehet vain lisäsivät sivumyötäiseen kaasua. Välillä vedettiin 50 km/h ja välillä 60 km/h. Minä ja Perttu jännättiin hetki hetkeltä kisan kulkua aitiopaikalla ja vähän ehkä pelättiin että Mikael vetää itsensä piippuun.

Noin 15 kilsaa ennen maalia hatka ajettiin kiinni ja sitten alkoi pudotuspeli. TWD:n miehet tippuivat yksitellen ja ainoastaan Samuel Pöläkä kesti kovaa vauhtia. Hatkassa oli enää neljä miestä kun tultiin maaliin ja loppukirin tulos tuli vasta selville kun päästiin kysymään Mikaelilta että noh, miten meni? Hieno 2. sija tiimille ja ihan selkeä työvoitto! Kisan pituus noin 64 km.

Mika tuli maaliin 14:sta ja Hiski oli 18:sta. ensi käden tieto oli että kaikki tiimin ukot olisivat olleet kympin sakissa mutta se sitten tuloksia katselessa hieman muuttui. Loisto aloitus silti!

Mitkä on omat fiilikset päivän jälkeen? Todella positiiviset ja täytyy sanoa että jäin aivan koukkuun huoltoauton ajamiseen! Todella adrenaliini pitoista touhua ja mikä sen parempaa kuin katsoa kisaa aitiopaikalta jonne ei moni pääse kun Suomessa ei televisiontia harjoiteta.

Päivä saldo: Autolla ajoa 7 h 30 min ja 564 km

Ensi viikonloppu Turussa ja todella hyvillä fiiliksillä odotan tuota!

Päivän tulokset täällä

Hiskin näkökulma:

"Ensimmäinen puoli kisasta mentiin häijjyyn sivu-vastaseen ja pääjoukko alkoi rakoilemaan todella nopeasti. Ensimmäinen irtiotto syntyi melko nopeasti ja sitä ei edes yritetty ajaa kiinni. Yksittäisiä irtiottovetoja nähtiin, mutta ne eivät tuottaneet merkittävää tulosta.
Hieman ennen puolta matkaa irtosi kakkoshatka, joka onnistui lopulta ajamaan ensimmäisen hatkan kiinni. Kääntöpaikalla pääjoukosta oli tippunut jo muutamia ajajia, mutta pudottelu alkoi tosissaan vasta kun päästiin ajamaan myötätuuleen takaisin. Vauhti oli tasaisella melkein viittäkymppiä ja pääjoukko hajosi moneen pieneen porukkaan. Kuitenkin pääjoukon ekasta porukasta loppui vetohalut ja kaksi seuraavaa ryhmää ajoi sen kiinni. Hieman ennen loppua pääjoukosta irtosi vielä muutamia ajajia karkuun ja he kestivät loppuun asti. Pääjoukon kirin voitti CCT:n Mika Vilen ja hän oli kokonaistuloksissa 14."

Kommentit

Suositut tekstit