Porvoon ajot

Kisakausi on nyt paketissa huoltojen osalta. On ollut hauskaa sekä ajoittain todella rassaavaan ja raskasta joten näinkin aikainen kauden päättyminen ei aiheuta haikeita fiiliksiä.

Aamu alkoi huonolla fiiliksellä johtuen aikaisesta aamusta ja vähän kaikesta muusta ja se sitten heijasteli vähän koko päivään. Joukkueenjohtajien kokouksessa klo 8.15 tulikin sitten varsinainen yllätys. Huoltoautojen numerot jaettiin tiimien maantie cupin perusteella ja kun 8 numeroa oli jo jaettu ja tuomari kysyy jäikö joku puuttumaan niin mitäpä siihen toteamaan kuin että CCT on nyt unohtunut listasta. Kun tuomari kysyy että mikä ihmeen tiimi se semmoinen on alkaa päässä sirittämään sirkat ja totaalinen jäätyminen oli käsillä. Tiimi on perustettu vuonna 2010 joten kenellekkään ei pitäisi olla sen olemassa olo enää yllätys kilpailu piireissä. Olisin voinut protestoida ja pyytää sitä oikeaa paikkaa huoltoauto letkassa, mutta siinä sitä olisi oltu ihmeissään kun cup pisteitä olisi alettu laskemaan ja pohtimaan mihin kohtaan me kuulutaan. Otin asenteen että ihan sama ja tyydyin olemaan huoltoauto numero 9. Tästä käytiin muutamat keskustelut jälkikäteen oliko tämä oikea tapa toimia mutta mä nyt halusin mennä sieltä mistä aita on matalin.

Sitten sählättiin ja säädettiin, kisa organisaatio oli aivan hukassa ja ristiriitaista infoa alkoi tippumaan kokouksen jälkeen mikä kiristi pinnaa aika pahasti, autoa joutui siirtämään moneen otteeseen joten kun vihdoin selvisi minne me ryhmitytään niin vähän sain rauhoittua. Kuskit tulivat palloilemaan autolle joten ehdin räpsiä kivoja kuvia



Eliten letka lähti liikkeelle ja 160 km marinointi autossa saattoi alkaa. Kilpailun aluksi radioilla varmistetaan että kaikki huoltoautot kuulevat ja kuittaavat. Siellä huudeltiin jotain CTK tiimiä kunnes selvisi että meitähän ne tarkoittavat, tiimin lyhenne kun on CCT. Joo.

Kisa lähti repivästi liikkeelle joten 40 alueella ajettiin taas huoltoauto rallia 80 km/h lasissa ja ekat kuskit tippuivat kovaan vetoon.

Letka oli pisin jossa olen ollut tämän kauden aikana ja käsitti useita tuomariautoja, moottoripuoriä, 10 vai 11 huoltoautoa ja poliisin kärjessä. Varsin vaikuttavaa siis. Paikalta 9 ei näe yhtään mitään joten olimme täysin radiolikkenteen varassa. hatkoja tuli ja hatkoja meni. Juhana sai uuden kiekon alleen ja Anton tiputtautui letkaan hakemaan juomaa mitä ihmettelimme kovasti. Homma toimii niin että kuski nostaa käden pystyyn ja tuomari ilmoittaa huoltoautoille kuka kaipaa huoltoa. Sen jälkeen autolla noustaan tuomariauton eteen antamaan juomaa ja huollon tapahduttua tiputtaudutaan omalle paikalle.

Tänäänkin valitettavasti näkyi kiekkojen vaihdossa sitä että renkaan puhjetessa pyöräilijä jää tien vasempaan laitaan ja huoltoauto pysähtyy oikeaa reunaan. Tilanne on todella vaarallinen ja yliajon riski on huomattava. Oppikirjan mukaisesti tilanne menee näin: kuski nostaa käden ilmaan ja pysähtyy tien oikeaan reunaan odottamaan huoltoa tai ajaa hissukseen eteenpäin. Tuomari on informoinut huoltoautoja joten kaikki olettavat kuskin olevan oikeassa reunassa ja väistävät sen mukaisesti. Huoltoauto pysähtyy pyöräilijän taakse ja kiekko vaihdetaan. Hyvin helppoa!

Kisa meni omalla painollaan ja 4 tuntia autossa meni käsittämättömän nopeasti.

Hiski pääsi podiumille ja tiimin efortti päivän osalta oli oikein kiva.

Kisan jälkeen sitten sain yllättävää tietoa. Salvanto ja Aro olivat yrittäneet saada huoltoa pääjoukon taakse nostamalla käden ilmaan, mutta tuomariauto ei ollut noteerannut tätä mitenkään. Meillä oli siis ainakin kaksi janoista kuskia, kisan pituus 160 km ja me siellä huoltoletkassa valmiina auttamaan mutta mitään ilmoitusta asiasta ei koskaan tullut. Täysin käsittämätöntä toimintaa! Siinä oli se syy miksi Anton tiputtautui huoltoletkaan juomaa hakemaan ja tuhlasi voimiaan puikkelehtiessaan takaisin pääjoukkoon letkaa pitkin. Hyvä meno.

Täydellinen päivä siis kaiken kaikkiaan huollon kannalta. Ei hyvää päivää.

Kommentit

Suositut tekstit