Pyhäjärvi ajot & Tarmo maantie


Viikonloppu meni aika puolivaloilla joten tässä viikonlopun kisa rapsa.

 Lauantaina lähdettiin aamulla ajelemaan kohti Säkylää jossa ajettiin Pyhäjärvi ajot. Tämä vuonna se tarkoitti ainoastaan tempoa, mutta paikalla oli paljon väkeä. Eka tempo jossa olen ollut huoltamassa ja se olikin varsin rentoa ja mukavaa hommaa verrattuna maantiekisaan. Hain numerot, avitun kuskeja keräilemällä lämmittelyssä olleet takit ja siirtymällä maaliin. Näinkin kiitettävän määrän maaliin tuloja ja olin oikein tyytyväinen etten itse ollut ajamassa. Se tuskan määrä ja pihisevä hengitys kun kuskit tulivat maaliin oli jotain aivan kammottavaa. Tuttua myös Pepen temposta. Aurinko paistoi ja fiilis oli oikein kiva.

Tiimin kuskit saivat ihan kiva sijoitukset ja Kilappa voitti M-55 sarjan.

Säkylästä lähdettiin siirtymään sitten Poriin ja yöpyminen oli Yyterissä joten pääsin näkemään huikeat hiekkarannat.



Sunnuntaina aamulla auringosta ei ollut enää tietoakaan vaan taivas oli uhkaavan pilvinen. Foreca lupaili kuitenkin selkenevää säätä ja aurinkoa.

Siirryimme kisapaikalle Porin Preiviikkiin jossa paikallinen urheilukenttä oli täynnä autoja kun porukkaa oli paljon. Puoli tuntia ennen starttia alkoi satelemaan joten lämpötila oli aika hyytävä ja sadetakit kaivettiin esille.

Reitti oli 22 kilometrin lenkki jolle elite starttasi ensimmäisenä muiden lähtöjen startatessa perästä. Huoltoautot ryhmittyivät hiekkakentälle jonoon. Kilvan kuskit jotka odottivat omaa vuoroaan ja katsoivat Eliten startin lähestulkoon blockasivat kapean väylän ajoradalle joten pääsin kisareitille torvi soiten ja toivoen etten osu kehenkään.

Reitti oli mukavan mutkitteleva ja kumpuileva pikkutie jossa oli parikin todella terävää mutkaa. Ajaminen ei käynyt tylsäksi ja pääsin ihmettelemään erikoista tuomari työskentelyä. Rengasrikon sattuessa pääjoukon takana ollut tuomariauto jäi valvomaan kiekonvaihtoa ja näin jätti pääjoukon ajamaan itsekseen. Etuauto menee sen verran etäällä edessä että sieltä ei valvota yhtään mitään.

Huoltoauto vaihtaa kiekon ja kaasuttelee pois. Käytännössä se tarkoittaa Suomessa sitä että se kisa on sitten siinä kuskin osalta, täällä kun ei ole pitkää huoltoauto letkaa mitä pitkin kuski voi nousta ja pahimillaan pääjoukkoon nousemiseen pitäisi jaksaa ajaa jopa 60 km/h vauhtia todella pitkiä pätkiä. Pyöräilijöiden puolelta näkyi aika holtitonta käytöstä huoltotilanteissa. Rengasrikon tapahduttua olisi kuskin jättäydyttävä tien oikeaan reunaan ja kuskin taakse pysähtyy huoltoauto jota tuomari on infonnut tilanteesta. Huoltaja tulee aina autosta ulos penkan puolelta ja auton kuljettaja ei missän tilanteessa poistu autosta. Tässä tapauksessa pyöräilijä jäi tien vasempaan reunaan ja se aiheutti sen että kaikki huoltoautot jäivät jumiin kun tuomari auto pysähtyi tarkastamaan tilannetta, kummatkin kaistat siis blockattiin. Pahimmassa tapauksessa joku auto olisi voinut osua pyöräilijään ja sitähän ei kukaan halua.

Kolmannella kierroksella Mika Vileniltä meni kiekko. Autossa oli pelkkiä Shimanon kiekkoja ja Mikan pyörässä taas campaa. Kiekon sovitteluun meni niin paljon aikaa että tuomariauto katsoi parhaaksi jatkaa matkaa. Saimme kuitenkin kiekon kiinni ja matka jatkui. Erikoinen tuomari toiminta jatkui kun olimme ajamassa huoltoletkaa kiinni. Tiimiin kuulumattomalta meni rengas joten tuomari komensi meidät radion välityksellä antamaan kuskille kiekon jotta tämä pääsee pois reitiltä. Yksikään autossa ollut kiekko ei ollut neutraali, vaan kuskien omaa omaisuutta. Ongelmaa ei olisi ollut jos neutraaleja olisi löytynyt autosta. Annoimme onnettomalle kuskille kiekon ja pääjoukon takaaajo jatkui. Kisa oli kovavauhtinen ja kokoajan oli jonkin sortin hatka menossa. Kolmannella kierroksella muodostui 5 miehen vahvuinen porukka ja sitä ei enää sitten saatu kiinni. Hatka siis kesti ja ratkoi parhaat sijoitukset keskenään.

Mika oli päivän paras ja 12:sta, Hietala 15.:ta ja Salvanto 23:s. Viikonloppu meni siis pienellä porukalla.

Seuraava ja viimeinen huoltokeikka itselleni tälle kaudelle on jo klassikoksi muodostunut Porvoon ajot 10.6. Kuskeja pitäisi olla paljon ja kisan kova. Jos kaikki menee putkeen niin tiimi on iso, vahva ja aktiivinen. Sitä odotellessa siis :)





Kommentit

Suositut tekstit