....Or die trying

Todella väsynyttä ja tahmeaa meininkiä on ollut. Jotain vähäistä sain sentään viime viikolla aikaan

Torstai

Puntti pitkästä aikaa. Lähdettiin taas suunnilleen jostain absoluuttisen nollapisteen tietämiltä:

Kyykky 15 kg 3 x 8
Penkki 15 kg 3 x 12
Kulmasoutu 8 kg 3 x 12 per käsi

plus aina niin ihana jumppapallo ohjelma.

Jalat eivät kumma kyllä tulleet kipeiksi mutta jäykistyivät melko pahasti seuraavana päivänä.

------
Lauantai

Perjantain lepokaan ei tehnyt musta uutta ihmistä. Rullilla ajaminen tuntui kuin suossa olisi tarponut ja sykkeet olivat kynnyksen tuntumassa melko pitkään ennen kuin sain ne alas. 42 minuuttia pyristelyä.

--------
Sunnuntai

Taas rullailua, tahmaisuus oli kadonnut parempi mutta sykkeet eivät tänään tahtoneet tulla kynnyksen tuntumasta alas ollenkaan. Olo oli aika kauhea kunnes nostin kadenssin 110:een hetkeksi niin sitten alkoi tapahtua ja pääsin tuttuihin lukemiin. Olikohan moottorissa karstaa? 52 minuuttia ajoa.

------

Ekat sälät euroopasta saapuivat ja X-Fire sai uuden ihanan kevyen ergo tangon by Ritchey, tyylikkään satulatolpan mallia Fiz:ik ja mustan satulan. Lisäksi kotiin löysi tiensä Cycle Centeristä Mavicin Ksyrium Elite kiekkopari jotka tulevat palvelemaan sekalaisessa cc ja maantie käytössä.

Tangon mitat poikkeavat melko paljon edellisestä joten heitin pyörään Asterian kiekot alle ja tänään pitäisi lähteä myllyyn tunnustelemaan ajoasentoa rullille. Pyörä ei tuntunut käteen niin kevyeltä kuin toivoin mutta ei kai sen tarvitsekkaan. Etenkään kun pyörän on nyt taas kunnossa ja uuden korvakkeen lisäksi takavaihtaja meni uusiksi, varsin edukas lenkki siis taas kerran.

D-A versus Ultegran painoero on noin 300 g joka on ihan mukava määrä, mutta crossarin käyttötarkoitus on jotain ihan muuta kuin ajoa nättinä päivänä maantienlaitaa joten Dura-Ace olisi puhdasta hulluutta. Tätä olen yrittänyt pitänyt mielessä kun tilaisin uutta sälää. Tässä omat teesit crossarin keventelyyn:

-Kammet, polkimet ja ohjaustanko ottavat osumaa herkästi joten unohda kuitu ja osia tilatessa mieti mikä kirpaisee vähiten levitessään lenkillä.

-Lenkeillä tulee eksyttyä mitä kummallisimpiin paikkoihin joten kiekkojen pitää olla kestävyydeltään mallia Aksium mutta kevyemmät. Edelleen, ei kuitua.

-Osasarja on kovilla, itse kun olen "vähän" onnettomuus altis joten kipuraja hajonneen osan uusimiseen menee Ultegrassa. Omien kokemuksien pohjalta ne kahvat kestävät kaatuilua.

Näillä eväillä ei saa sitä keveintä mahdollista pyörää alle, mutta hommassa pysyy joku tolkku. Mielummin ajan sieltä minne nenä näyttää, kuin pohdin jonkun kauhean jännittävän näköisen polun kohdalla että emmä voi näiden hipo kampien/tangon/kiekkojen kanssa lähteä seikkailemaan.

X-Bow taas on jokapaikan höylä ja ajossa silloin kun kun keli on tarpeeksi kurja (talvi) tai kun X-fire leviää. Joten sitä ei kevennellä eikä harrasteta muutakaan hipostelua. Siihen voi laittaa ydinsodan kestävät kiekot sen enempää miettimättä ja hajonneen osan tilalle laitetaan mitä käteen sattuu ja mikä tulee edullisimmaksi. Mutta siihenkin runkoon saa uutta eloa kun laittaa kevyet kiekot alle ja lähtee metsään joten ei se aivan täysi rangaistus ole ajaa.

Maantiepyörän keventelyyn pätevät taas ihan muut säännnöt, niistä sitten myöhemmin kunhan paketti Briteistä kotiutuu joskun kuukauden päästä.

Ja tähän loppuun vielä vinkki. Jos olet ostamassa pyörää ja mukana tulisivat pyörävalmistajan omat kiekot (house brand) niin suosittelisin vahvasti vaihtamaan kaupan yhteydessä jonkun ihan perinteisen kiekkovalmistajan kiekot alle. Säästyy monelta vaivata. Tämä on vähän sama asia kuin ostaisi kalakauppiaalta leipää vaikka ydinosaaminen on siellä kaloissa.

Kommentit

Suositut tekstit